מדי שנה המוני ישראלים חוצים את גבול טאבה בדרכם לחופשה בסיני – לאתנחתא על החוף, נופש מפנק במלון וכל מה שביניהם. אם גם אתם בדרככם לחצי האי, תשמחו לגלות שמעבר הגבול ממש לא קשוח כמו שלעתים מספרים, אבל בהחלט כדאי להגיע מוכנים. אז איך עוברים את הגבול עם רכב? ריכזנו לפניכם את המידע החשוב ביותר.
רבים מתלבטים האם לעבור את הגבול המצרי עם רכב או בלי. אנחנו בסיני אהובתי אוהבים את סיני בכל מצב, אבל לא נתכחש לכך שכניסה עם רכב לסיני הופכת את החיים קלים יותר. אפשר להגיע בקלות לאן שרוצים, לא צריך להסתבך עם הציוד (שלא נדבר על זה שאפשר לקחת כמעט כל מה שרוצים…) ולמרבה ההפתעה, למרות תשלום האגרה – חוסכים כסף.
כניסה עם רכב לסיני – מפתח אל החופש
לרדת לסיני עם רכב זה כיף גדול. נכון, לא הכל ורוד (ותיכף נדבר על זה), אבל אין מה לומר – היכולת להגיע לאן שרוצים, מתי שרוצים, פשוט תענוג!
- לא חולקים מונית – אפשר להגיע לכל מקום לבד או עם המשפחה, בלי לנהל "סמול טוק" עם זרים.
- חוסכים כסף – גם אם המוניות בסיני זולות, הדלק זול יותר.
- מביאים מה שרוצים – תיקים או מזוודות ודברים שאולי לא תשתמשו בהם, הכל הולך (למעט מה שאסור להעביר בגבול).
- מגיעים לאן שרוצים – לא "קרוב" ולא "ליד", כניסה עם רכב לסיני משמעותה להגיע בדיוק למחוז חפצכם.
וכעת, למען שלום בית נספר לכם מעט על החסרונות במעבר עם רכב – מעבר הגבול עשוי להיות ארוך יותר (תוספת של שעה בערך כשאין עומס חריג, יכול להיות גם יותר בימים עמוסים) ומי שיורד לסיני בגפו בפעם הראשונה יכול מעט להתבלבל בין האשנבים. בנוסף, חשוב לקחת בחשבון את הכבישים המקומיים, חלקם נוחים בעוד שאחרים במצב פחות טוב ונטולי תאורה – סעו בזהירות והשתדלו להימנע מנהיגת לילה.
כמה עולה להיכנס עם רכב לסיני? ריכוז הוצאות
- תרגום רישיון מעברית לאנגלית בצד הישראלי – 20 שקלים דרך ממסי (לפני הנסיעה) או 26 שקלים במעבר הגבול.
- תרגום רישיון מאנגלית לערבית, מכס והחלפת מספר רישוי בצד המצרי – 1,700 לירות מצריות (תשלום במטבע המקומי).
- אגרת מעבר (כל מי שנכנס לסיני נדרש לשלם אותה, גם מי שנכנס ללא רכב) – 405 לירות מצריות לכל אדם מעל גיל שנתיים.
- 200 לירות מצריות אגרת מעבר עבור הרכב.
- 180 לירות מצריות עבור ביטוח חובה.
כלומר שמי שעובר את מעבר הגבול עם רכב ישלם כ-2,000 לירות מצריות (שהם כ-400 שקלים) יותר ממי שעובר את הגבול ללא רכב. שימו לב כי סכום זה מתחלק בין כל נוסעי הרכב ולהשוואה, מונית הלוך-חזור לדהב תעלה כ-2,500 לירות מצריות.
חשוב לדעת: הנופשים במלונות הסמוכים לגבול לא צריכים להחליף לוחית רישוי, זאת בנוסף להחזר על תשלום אגרת המעבר.
כניסה עם רכב לסיני – מי יכול ומי ממש לא?
יכולים לעבור:
- רכבים הרשומים ברישיון הרכב כ"פרטי" או "משא אחוד".
- בעל הרכב נוכח או שקיים ייפוי כוח חתום על ידי עורך דין.
- רכב ליסינג – ייפוי כוח רשמי וחתום על ידי עורך דין, מנציג החברה.
שימו לב: ייפוי הכוח חייב לכלול את שם ותעודת הזהות של בעל הרכב ואת פרטיו של מיופה הכוח, לרבות מספר דרכון ותעודת זהות.
בנוסף, מומלץ ליתר בטחון שיהיה תרגום זמין של מסמכים אלה לאנגלית.
לא עוברים:
- רכב מסחרי, רכב שאינו פרטי (מיניבוס, אוטובוס וכד') ורכבים דו גלגליים (לרבות אופניים חשמליים. עם אופניים רגילים אין בעיה לעבור, ללא כל הכנות מיוחדות).
- רכב המונע על ידי מנוע דיזל (סולר) או גז.
- רכב 4*4 (למעט מי שקיבל אישור מיוחד מהשגרירות המצרית).
- רכב שמותקנת עליו מצלמת דרך, לרבות מצלמת רוורס (ניתן להסיר את המצלמה לפני או במהלך מעבר הגבול).
דלק בסיני
אם אמרו לכם שאין בסיני אוקטן 95, זה לא מדויק. כיום יש כמה תחנות בודדות המציעות את סוג הדלק הזה, כך שמי שלא רוצה "להתפשר", לא חייב.
באשר לאחרים, בעלי רכבים חדישים מתדלקים אוקטן 92 ושורדים כדי לספר. עם זאת, מומלץ שלא לעשות זאת יותר מ-5 פעמים ברצף, כך שאם אתם מתכננים נסיעות ארוכות, מוטב שתאתרו מדי פעם תחנות המציעות אוקטן 95.
כמה זה עולה? ליטר עולה כ-10 לירות מצריות, שהן פחות מ-2 שקלים. אנחנו בסיני אהובתי אוהבים לעבור את הגבול עם מיכל כמעט ריק ולחזור לישראל עם מיכל מלא – האמינו לנו, מדובר בחיסכון של מאות שקלים. יותר מעלות אגרות מעבר עם רכב.
קצת על נהיגה בסיני
לעבור את הגבול עם רכב זה בונוס גדול, אבל בהחלט כדאי להתכונן לחוויה ולדעת למה לצפות מהדרכים המקומיות. חלק ניכר מהכבישים הראשיים עברו שיפוץ, לרבות הכביש לאחר מעבר הגבול (עד נואיבה), והם כעת סלולים היטב ונוחים לנסיעה, למעט מהמורות קטנות פה ושם ואזורים שעודם תחת שיפוץ.
עם זאת, ישנם גם כבישים שטרם שופצו, דרכי עפר ואזורים שלמים שאינם מוארים או שאינם מסומנים היטב (אפילו לא מדובר על תמרורים, אלא על הפרדה ברורה בין נתיבים למשל), כך שאם אתם לא בטוחים בהחלט כדאי להימנע מנסיעה בדרכים בשעות חשוכות.
בנוסף, במקומות רבים ישנם במפרים (לא מסומנים…) גבוהים למדי, כך שמעבר לא נכון מעליהם ישפשף את חלקו התחתון של הרכב. על מנת להימנע מעסק ביש שכזה, אם יש לכם ספק – חצו אותם באלכסון.
הגעתם למחסום? מעת לעת תיתקלו במחסום של הצבא או המשטרה המקומית. האטו / עצרו בהתאם להוראות והישמעו להנחיות. אל תנסו להתחכם עם החיילים או השוטרים, ענו בנימוס והציגו מסמכים לביקורת אם תידרשו לכך.
טיפים נוספים
- הגיעו עם כסף מקומי מראש (מספיק לתשלומים השונים + טיפים, אם תרצו).
- ארזו את החפצים בצורה נוחה לשינוע לטובת שיקוף ובדיקות במכס.
- שימרו את כל הקבלות והאישורים במקום זמין, יתכן ותתבקשו להציג אותם בהמשך.